poniedziałek, 25 lipca 2016

Czy programowania można nauczyć się w kołysce?

Sortowanie zabawek kolorystycznie, układanie klocków czy tworzenie skomplikowanych kodów programów - wydaje się, że te zadania nie mają ze sobą nic wspólnego, ale łączy je jedna „magiczna” umiejętność. KOJARZENIE! Sprawdźcie, w czym ta umiejętność pomoże Waszemu dziecku.

#przyszły informatyk
Kod programów wydaje się nam czymś niezwykle skomplikowanym i tajemniczym. Jednak przydatne umiejętności do jego tworzenia zdobywa się już w pierwszych latach życia! Sortowanie klocków według wielkości, czy użycie krzesełka po to, by dosięgnąć misia leżącego na biurku, to sytuacje, w których dziecko wykorzystuje zdolność kojarzenia. Wynikające z tej umiejętności logiczne myślenie, rozwiązywanie problemów, łączenie przyczyn ze skutkami przyda się przyszłym informatykom.

Rozwój zdolności kojarzenia można bardzo prosto zaobserwować, gdy maluch zaczyna łączyć przedmioty z ich nazwami, rozróżnia kształty i kolory oraz potrafi dzielić przedmioty na duże i małe, okrągłe i kwadratowe itd. Banalne dla dorosłych ułożenie zabawek według ich wielkości jest dla dziecka sporym wyzwaniem. Gdy trzeba pokonać naturalne ograniczenia, skojarzyć krzesełko z możliwością wykorzystania go do zdobycia wyżej położonych rzeczy, młody umysł musi pokonać nieznane dotąd trudności.

Dziecko uczy się stosunkowo szybko, ale możecie mu w tym dodatkowo pomóc. Bez względu na to, czy będzie programistą czy poetą, zdolności kojarzenia warto rozwijać od samego początku. Wiele zabawek jest doskonałą „pomocą naukową” w tym procesie. Możecie uczyć dzieci kojarzenia z Karuzelą Tiny Friends - Mali Przyjaciele przez nazywanie zabawek. Pisaliśmy o tym niedawno na blogu [LINK do wpisu].

#ćwiczenie
Jeszcze inne możliwości daje Gimnastyka dla bobasa z pałąkami - Muzyczni Przyjaciele. Zabawka oferuje wiele różnych instrumentów muzycznych w postaci słonika, hipopotama, żyrafy i innych zwierzątek. Zachęcajcie dzieci do kojarzenia zabawek z dźwiękami. Niech dzieci słuchają dźwięków z zamkniętymi oczami, a potem pokazują właściwą zabawkę. Starszym zaproponujcie układanie zabawek od najcichszej do najgłośniejszej lub od najmniejszej do największej. Kto wie, może w ten sposób rozpocznie się wspaniała informatyczna kariera Waszego malucha?


Jak Wy się bawicie i rozwijacie zdolności kojarzenia Waszych dzieci? Podzielcie się tym z nami w komentarzach!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz