piątek, 5 sierpnia 2016

Pięć wskazówek jak rozmawiać z dzieckiem

Co powiedziałoby Twoje dziecko, gdyby umiało mówić? Jak rozmawiać ze swoim maluchem? Zdradzamy sposoby na efektywną komunikację z niemowlakami!

Choć nie potrafi jeszcze samo mówić, to wiemy jak chciałoby, aby mówiono do niego. Co chce nam powiedzieć?

#1 Nie podnoś głosu
Wiem, że czasem jestem niesforny, ale to dlatego, że jeszcze nie rozumiem wszystkiego Proszę nie krzycz na mnie. Nie rozumiem dlaczego podnosisz głos, nie wiem co się dzieje i boję się. Wolę, jak mnie przytulisz i cierpliwie tłumaczysz. Powoli wszystkiego się nauczę!

#2 Używaj normalnego języka
Rozmawiaj ze mną tak, jak z innymi. Nie musisz wszystkiego zdrabniać. „Pieseczek” i „zabaweczka” nie są konieczne. Ważniejsza jest barwa i dźwięk, szczególnie w pierwszym roku życia niech nie będzie zbyt twarda i niska.

#3 Powtarzaj
Dopiero uczę się mówić. Moja pamięć też nie jest jeszcze najlepsza. Wszystko jest dla mnie nowe, więc często powtarzaj słowa i pomóż mi ich się nauczyć się. Proszę Cię o dużo cierpliwości, a zapewniam, że sam zrobię wszystko, co w mojej mocy!

#4 Nie spiesz się
Gdy mówisz za szybko, trudno mi zrozumieć Twoje słowa. Nie tylko powtarzaj swój przekaz, ale też proszę: mów wolniej. Tak będzie dla mnie łatwiej.

#5 Mów konkretnie
Jeszcze nie do końca rozumiem, co znaczy „tam”, „tutaj”. Na początku mów tak, aby było mi jak najłatwiej zrozumieć, np. „na stole” czy „obok misia”. Bardziej abstrakcyjne pojęcia mogą być dla mnie jeszcze za trudne.


Jakie Wy macie wskazówki dla innych rodziców? Czekamy na Wasze spostrzeżenia w komentarzach. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz