niedziela, 31 lipca 2016

5 rodzajów płaczu


Pierwszym etapem kształtowania się mowy jest płacz! Po urodzeniu jest to jedyna forma komunikacji dziecka. Choć niektórym wydaje się, że dziecko po prostu płacze, to dla niego jest to sposób opowiedzenia o swoich emocjach, uczuciach i przeżyciach.

#5 rodzajów płaczu
Naukowcy rozróżniają 5 rodzajów płaczu niemowlaka: głód, stres, zdenerwowanie, senność i nuda. Można więc spróbować zrozumieć płacz malucha by jak najlepiej odpowiedzieć i na jego potrzeby. Obserwuj i słuchaj, co Twoje dziecko chce Ci powiedzieć. Nie trzeba panikować czy działać gwałtownie, daj sobie chwilę, posłuchaj, a dopiero potem działaj. Bardzo ważna jest obserwacja, bo Ty też musisz nauczyć się języka, którym mówi Twoje dziecko.

Ucząc się mowy swojego dziecka, pamiętaj, że mówi całym ciałem. Wraz ze wsłuchiwaniem się w płacz patrz na jego zachowanie. Przykładowo głośny płacz, który niektórzy określają jako “wołanie” połączony ze ssaniem kciuka, obracaniem główką i oblizywaniem ust często oznacza głód. Kiedy natomiast dziecko płaczem “marudzi”, a przytulone powoli cichnie, to jest zmęczone i prosi o odpoczynek.

#Co robić?
Nie ma uniwersalnych metod radzenia sobie z płaczem i nie ma jednego sposobu na jednoznaczne zrozumienie tego, co dziecko komunikuje za jego pośrednictwem. Najważniejsza jest cierpliwość i bliskość. Zapytaj swojego malucha, co mu dolega, przytul. Nawet jeśli jeszcze nie rozumie słów, to poczuje bliskość i troskę. Daje mu to poczucie bezpieczeństwa.

#zabawa rozwojowa

“Mój 4-miesięczny synek bardzo lubi, kiedy siadamy przed lusterkiem. Wtedy mówię “witaj Mikołaju” i macham jego rączką. Następnie macham nóżką i mówię: “witaj nóżko”. Tak bawimy się podając różne części ciała, klaskając, pokazując łakocie. Tego typu zabawa rozwija u dziecka kompetencje językowe i poznawcze oraz wzmacnia więź między synkiem a mną.”
Agnieszka.


Jak Wy rozmawiacie ze swoimi dziećmi w pierwszych miesiącach ich życia? Podzielcie się z nami swoimi obserwacjami w komentarzach.

piątek, 29 lipca 2016

Rodzice opowiadają


O domowych sposobach na prawidłowy rozwój dzieci opowiedzieli fani Tiny Love, którzy wzięli udział w konkursie. Przedstawiamy kilka z tych rodzicielskich opowieści.


#Kubeczkowo na słuch

KUBECZKOWO to taka zabawa,
Podczas której głowa pracuje sama.
Kilka kubeczków, folię, taśmę i różne ziarenka potrzebujemy,
Wypełniamy tymi ziarenkami i po tyle samo wsypujemy.
Każdy kubeczek folią zaklejamy
I odwracamy, miejsca kubeczków zmieniamy.
Gra już rozpoczęta i par kubeczków z taką samą zawartością szukamy
W tej zabawie słuch rozwijamy i zarazem sprawdzamy.

Alicja


#dla dzieci 6-12 miesięcy

Zabawy w rozróżnianie:
- dźwięków (wydawałam odgłosy zwierząt, które widziałyśmy podczas zwiedzania zoo)
- kolorów (bawiłyśmy się piłeczkami o różnych kolorach - zabawa polegała na tym, że trzeba było dopasować piłeczkę do woreczka w tym samym kolorze)
- kształtów (duże klocki o różnych kształtach - budowaliśmy razem zamek)
- wielkości (śpiewałam piosenkę Arki Noego "Święty uśmiechnięty" zaczynająca się "Taki duży, taki mały..." wykonując gesty dopasowane do słów piosenki np. kucając czy podnosząc wysoko ręce)
- tekstury (bawiliśmy się różnymi zabawkami tj. maskotkami, klockami, rozciąganym wężem itd.; przez zabawę pokazywałam i tłumaczyłam, że są one różne pod względem tego z czego zostały wykonane)

Anna


#Kosmitek

Naszą ulubioną, mądrą zabawą jest karmienie potworka. Już Państwu przedstawiam tego jegomościa. Pan Kosmitek powstał z pudełka po papierze xero, starych materiałów, karbowanych kartek i pojemniczkach po serkach. Wyszedł spod rąk dzielnej mamy, której dzieci zafascynowane są potworami. 

Kosmitek przybył z innej planety i uwaga… jest wiecznie głody. A zjada przeróżne rzeczy. Czasami zajada się wyrazami. Ochoczo wcina to, co Alusia i Krzyś mu podsuną. Ale… w określonej kolejności. I tak ćwiczymy czytanie globalne. Dzieci kochają go karmić, nie zdają sobie sprawy z tego, że przemycam im ćwiczenie różnych umiejętności, np. nauka kolorów, figur itd. Bo kosmitek może też wcinać trójkąty, kwadraty, coś co jest żółte lub zielone, tylko zdrowe produkty lub tylko te, które szkodzą zdrowiu, wtedy jedzie do lekarza, gdzie opiekuńcza doktor Ala i jej asystent Krzyś leczą go z wielką starannością.

Potworek czasami jest bardzo wybredny i zjada tylko to na co ma ochotę w danej chwili. A ile przy tym odgłosów wydaje. Czasami, gdy nie dostanie tego, czego chce może spróbować capnąć kogoś za nogę lub najzwyczajniej w świecie się obrazić. Lepiej z nim nie zadzierać:) Mnóstwo przy tym radości i śmiechu. Potworek może też stanowić miejsce spotkań przy kawie – idealny malutki stoliczek. Ma też zdejmowaną czuprynę, więc staje się koszem, do którego trzeba trafić piłeczką.

Kasia


#huśtawka i wierszyki

Kornelka (5 miesięcy) jak do tej pory ma kilka sprawdzonych zabaw. Jedną z nich jest huśtanie jej na stopie. Zakładamy nogę na nogę i sadzamy ją sobie na stopie, następnie powoli huśtamy, trzymając małą za rączki. W ten sposób ćwiczy koordynację ruchową i nie boi się już zmiany położenia.

Inną fajną zabawą są różnego typu rymowanki, wierszyki i wyliczanki, najlepiej jeszcze jak angażujemy wtedy rączki, nóżki, ciałko. Świetnie sprawdzają się; „sroczka kaszkę gotowała”, „idzie rak nieborak”, „chodzi kominiarz po drabinie” i inne które przypominam sobie jeszcze ze swojego dzieciństwa. Podczas gdy mama, tata lub babcia recytują wierszyki, nasza księżniczka śmieje się, grucha, klaszcze, stara się powtarzać pokazywane ruchy lub miny. W ten sposób osłuchuje się, uczy mimiki, wymowy, koordynacji ruchowej, ćwiczy pamięć…
Ola


#Słuchamy w brzuszku

Od kiedy tylko dowiedziałam się o ciąży, pragnęłam dać dziecku wszystko, co najlepsze i wspierać jego rozwój już od życia w brzuszku. Kiedy tylko do maluszka zaczęły docierać dźwięki z otaczającego go świata, postawiliśmy na rozwój przez muzykę!

Od około piątego miesiąca ciąży wprowadziliśmy swój wieczorny muzyczny rytuał. Włączając początkowo delikatne i subtelne dziecięce kołysanki o stałej porze, wspólnie słuchaliśmy ich przez około pół godziny. Był to moment wspólnego odpoczynku i relaksu oraz chwila nawiązywania wspólnych więzi okruszka z mamą. Z każdym kolejnym dniem maluch coraz żywiej reagował na znane mu rytmy i dawał znać mocnymi kopniakami, że bardzo mu się to podoba. Szczególnie gdy „brzuszek” słuchał muzyki przez słuchawki. Z czasem zmienialiśmy utwory na wesołe i rytmiczne piosenki dla dzieci.
Magdalena


poniedziałek, 25 lipca 2016

Czy programowania można nauczyć się w kołysce?

Sortowanie zabawek kolorystycznie, układanie klocków czy tworzenie skomplikowanych kodów programów - wydaje się, że te zadania nie mają ze sobą nic wspólnego, ale łączy je jedna „magiczna” umiejętność. KOJARZENIE! Sprawdźcie, w czym ta umiejętność pomoże Waszemu dziecku.

#przyszły informatyk
Kod programów wydaje się nam czymś niezwykle skomplikowanym i tajemniczym. Jednak przydatne umiejętności do jego tworzenia zdobywa się już w pierwszych latach życia! Sortowanie klocków według wielkości, czy użycie krzesełka po to, by dosięgnąć misia leżącego na biurku, to sytuacje, w których dziecko wykorzystuje zdolność kojarzenia. Wynikające z tej umiejętności logiczne myślenie, rozwiązywanie problemów, łączenie przyczyn ze skutkami przyda się przyszłym informatykom.

Rozwój zdolności kojarzenia można bardzo prosto zaobserwować, gdy maluch zaczyna łączyć przedmioty z ich nazwami, rozróżnia kształty i kolory oraz potrafi dzielić przedmioty na duże i małe, okrągłe i kwadratowe itd. Banalne dla dorosłych ułożenie zabawek według ich wielkości jest dla dziecka sporym wyzwaniem. Gdy trzeba pokonać naturalne ograniczenia, skojarzyć krzesełko z możliwością wykorzystania go do zdobycia wyżej położonych rzeczy, młody umysł musi pokonać nieznane dotąd trudności.

Dziecko uczy się stosunkowo szybko, ale możecie mu w tym dodatkowo pomóc. Bez względu na to, czy będzie programistą czy poetą, zdolności kojarzenia warto rozwijać od samego początku. Wiele zabawek jest doskonałą „pomocą naukową” w tym procesie. Możecie uczyć dzieci kojarzenia z Karuzelą Tiny Friends - Mali Przyjaciele przez nazywanie zabawek. Pisaliśmy o tym niedawno na blogu [LINK do wpisu].

#ćwiczenie
Jeszcze inne możliwości daje Gimnastyka dla bobasa z pałąkami - Muzyczni Przyjaciele. Zabawka oferuje wiele różnych instrumentów muzycznych w postaci słonika, hipopotama, żyrafy i innych zwierzątek. Zachęcajcie dzieci do kojarzenia zabawek z dźwiękami. Niech dzieci słuchają dźwięków z zamkniętymi oczami, a potem pokazują właściwą zabawkę. Starszym zaproponujcie układanie zabawek od najcichszej do najgłośniejszej lub od najmniejszej do największej. Kto wie, może w ten sposób rozpocznie się wspaniała informatyczna kariera Waszego malucha?


Jak Wy się bawicie i rozwijacie zdolności kojarzenia Waszych dzieci? Podzielcie się tym z nami w komentarzach!


piątek, 22 lipca 2016

Naukowa przygoda

Dzieci to zapaleni naukowcy! Od urodzenia są ciekawe praw, którymi rządzi się otaczająca rzeczywistość. Warto podczas wspólnych zabaw w przystępny sposób wdrażać elementy świata nauki. Fizyka i chemia nie będą straszne dla kogoś, kto od małego uczy się, jak funkcjonuje świat.

Jako rodzice jesteście dla Waszych dzieci przewodnikami. Wasze kreatywne pomysły na zabawę z dzieckiem są najlepszym prezentem, jaki możecie mu sprawić, a jednocześnie stanowią drogowskaz w poznawaniu otaczającej rzeczywistości. Wyruszcie więc z maluchami na naukową przygodę i wspólnie odkrywajcie świat.

Dzieci często będą Was naśladować. Nierzadko trzeba im najpierw pokazać, jak bawić się zabawkami oraz w jaki sposób można z nimi eksperymentować. Jednak nie wyręczajcie w tym do końca maluchów. Badania wykazały, że gdy pokaże się wszystkie możliwości zabawki i nie pozostawi w niej już nic do odkrycia, to tymi zabawkami dzieci najszybciej się nudzą i nie chcą się już nimi bawić. Do zabawy zachęca je ciekawość, a nie chęć ćwiczenia tej czy innej umiejętności.

Wasza wzajemna relacja jest fundamentem harmonijnego rozwoju dzieci. Pamiętajcie zatem, aby zabawkami bawić się wspólnie, gdyż pogłębianie zdolności intelektualnych takich jak kojarzenie jest ściśle związane z emocjami i relacjami między dziećmi a rodzicami.

Wykorzystując zabawki możecie pomagać dziecku się rozwijać. Wprawcie w ruch Piłkę 3w1 Rock n ball. Dziecko obserwując jej ruch będzie podświadomie poznawać prawa fizyki. Można poturlać ją tak, aby zatrzymała się na innym przedmiocie albo odbiła. To bardzo proste doświadczenia, które stają się sposobem na poznawanie rzeczywistości. Eksperymentujcie także z innymi zabawkami, które również można wprawić w ruch.

#nowa zabawka
Gdy pokazujecie dzieciom nową zabawkę, wskażcie tylko na niektóre z jej możliwości. Przekonacie się ile czasu zajmuje Waszym dzieciom odkrycie pozostałych.

Pamiętajcie także, że człowiek uczy się przez całe życie - rozwijając zdolności u swoich dzieci, sami też się uczycie. Z Wami i dla Was tworzymy Księgę Rozwoju Dziecka. Dlatego niezwykle cenne są Wasze uwagi i przemyślenia. Napiszcie do nas: rozwoj@marko-baby.pl albo zostawcie komentarz.


wtorek, 19 lipca 2016

Jak żabka ma na imię?

Kto z nas nie miał ulubionego misia? Prawdziwego przyjaciela, który zawsze był i rozumiał? Takiego, z którym niestraszne były nawet najdłuższe spacery czy momenty gdy mama wyszła na chwilę z pokoju?

#1 Poznajmy nowych przyjaciół
Maluchy potrzebują czasu, aby oswoić się z nieznanymi przedmiotami. Dlatego nowe zabawki wprowadzajcie im stopniowo. Na początku można tylko puścić karuzelę w ruch, a dopiero po jakimś czasie włączyć melodie. Wtedy ilość nowych bodźców będzie odpowiednio dobrana do percepcji dziecka. Powoli będzie się przyzwyczajać do postaci i zacznie je poznawać.

Czy wiesz, że?
Zmiany otoczenia potrafią być bardzo stresujące dla dzieci. Spacer z ich ulubionymi przyjaciółmi czy znanymi melodiami potrafi stworzyć poczucie bezpieczeństwa i dać radość z każdego spaceru. Jeżeli zaprzyjaźnicie dziecko z zabawką będzie się czuło o wiele bardziej komfortowo.

#2 Nadaj przyjaciołom imiona
Przyjaciel powinien mieć swoje imię. Czy będą to po prostu żabka, króliczek i ptaszek? A może nadacie im nowe imiona, tak jak jest to w bajkach dla dzieci? Spróbujcie najpierw nauczyć maluchy kojarzenia samego przedmiotu z jego nazwą. Potem nadawajcie im imiona. Nie tylko będziecie uczyć dzieci budowania kolejnych skojarzeń, ale także będziecie rozwijać waszą wzajemną więź.

Nazwy i imiona zwierzątek wykorzystajcie także przy nauce mowy. Po prostu pytajcie „Gdzie jest króliczek? Tam! Gdzie jest żabka? Tutaj!” albo „Jak ma na imię ptaszek?” Najpierw sami odpowiadajcie, potem zachęcajcie dzieci do samodzielnych odpowiedzi.

Czy wiesz, że?
Kojarzenie jest obszarem rozwojowym, w którym dziecko zdobywa umiejętność rozumienia związku przyczynowo-skutkowego i wyciągania wniosków. Sprzyja także samodzielnemu rozwiązywaniu problemów.

Jak używać?

Dzięki różnym zaczepom Karuzelę podróżną - Przyjaciele na łące można wykorzystać w wielu sytuacjach.
1. Przyczepcie zabawkę do łóżeczka, wózka, kojca a nawet fotelika samochodowego za pomocą uniwersalnego zapięcia.
2. Karuzela może odtwarzać nieprzerwanie aż 5 melodii przez 30 minut.
3. Najpierw używajcie karuzeli w domu. Gdy dziecko już się z nią zaprzyjaźni, zabierajcie ją ze sobą na spacery czy w podróż samochodem.