niedziela, 29 maja 2016

Ćwiczymy mowę u maluchów

Rodzice często zadają sobie pytania o to, czy ich dziecko nie powinno już mówić? Dlaczego wciąż tylko gaworzy? Jakie słowo będzie tym pierwszym? Nie ulega wątpliwości, że oczekiwanie na moment, gdy padnie po raz pierwszy słowo „mama” czy „tata”, to okres wzbudzający bardzo wiele emocji.

#małe mięśnie

Żaden sportowiec prawdopodobnie nie zdobędzie medalu, jeśli wcześniej nie podejmie regularnych treningów. Podobnie jest z dziećmi i obszarami rozwojowymi. Można jednak pomóc maluchom w tym niełatwym zadaniu, na przykład poprzez stymulację małych mięśni twarzy. Skuteczną metodą jest strojenie min do dziecka. Dzieci bacznie przyglądają się twarzom swoich rodziców i starają się ich naśladować. Noworodki komunikują się przede wszystkim poprzez płacz. Za jego pomocą przekazują mamie, że są głodne, śpiące, że się nudzą, potrzebują przytulenia. Należy zatem nauczyć je wyrażania emocji także w inny sposób – uśmiechy, gniewne spojrzenia, niepokój.


#nazywamy rzeczy po imieniu

Każdy, kto uczy się nowego języka, wie, że w komunikacji ważny jest zasób słów, a ich nabywanie trzeba zacząć od najprostszych i najbliższych. Wskazujemy: „to jest mama, to jest tata, a to Zosia” (w zależności od imienia dziecka). Używamy wówczas zabawek i przedmiotów w kształcie zwierzątek, kwiatków i innych elementów otaczających dziecko także w rzeczywistości. Kładąc dziecko na macie mówimy: zobacz to jest słonik, słonik jest w kolorze fioletowym, obok słonika jest małpka, to jest brzuszek małpki, jej rączki, nóżki. Dzięki takim zabawom maluch zacznie kojarzyć słowo z kształtem, a z czasem samo zacznie je wypowiadać.


#liczba słów


Roczne dziecko zwykle używa 2-5 słów. Przez następne 12 miesięcy ich zasób może się zwiększyć nawet do kilkuset – w badaniach możemy się natknąć na liczbę 300 i 400.  Nie należy jednak panikować, kiedy rówieśnik naszego dziecka porozumiewa się już ze swoją mamą kilkunastoma słowami, a nasz szkrab wciąż nie chce mówić. Najważniejsze, aby sprawdzać, czy dziecko daje sygnały, że rozumie to, co do niego mówimy. Oczywiście obserwacji takich nie dokonujemy w czasie, gdy maluch ogląda bajkę lub jest pochłonięty niezwykle frapującą zabawą.


środa, 25 maja 2016

Nasi #eksperci



Księga Rozwoju Dziecka powstaje we współpracy z rodzicami małych i dużych dzieci. Wasze wiadomości  pomagają nam w opracowaniu poradnika bogatego w przykłady poparte doświadczeniem osób, które są najbliżej maluchów i wiedzą, jak sprawy mają się w praktyce.


#MFDR

Tworząc naszego e-booka, sięgamy także do metod ekspertów, m.in. do Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnozy Rozwojowej (MFDR), która została opracowana przez prof. Theodora Hellbrügge z monachijskiego Centrum Dziecięcego. Metoda ta jest przydatna zwłaszcza dla świeżo upieczonych rodziców. Z jej pomocą można oceniać rozwój dziecka począwszy od pierwszego miesiąca do trzeciego roku życia.  Ocena ta jest dostosowana ściśle do wieku dziecka.

Światowa Organizacja Zdrowia uznała MFDR za modelowy system tzw. trzeciorzędowej profilaktyki, czyli takiej, która jest skierowana do grupy niskiego ryzyka. Podobnie jak Księga Rozwoju Dziecka ma ona charakter profilaktyczny. Chcemy Wam, rodzicom, pokazać, w jaki sposób stymulować rozwój dzieci i pomagać im w zdobywaniu kolejnych umiejętności. Postaramy się odpowiedzieć na pytania, m.in. jak sprawić, aby dziecko zaczęło raczkować czy jak zmotywować malucha do wypowiedzenia pierwszych słów.

#Nadesłane

Agnieszka – jedna z mam, która do nas napisała, opowiedziała, że marzyła o tym, aby jej córeczka Milenka miała talent muzyczny. Dlatego już w ciąży starała się rozwijać zmysł słuchu swojego maleństwa. Jako, że sama nie wykazywała specjalnych zdolności wokalnych, odtwarzała córce nagrania muzyki filmowej, poważnej, wersje akustyczne. Na łóżeczku zawiesiła karuzelę, która usypiała dziecko kojącymi melodiami lub za dnia wydawała inne dźwięki, które przyciągały uwagę dziewczynki. Obecnie Milenka ma 5 lat i bardzo dużo śpiewa, układając przy tym własne melodie. Lubi tańczyć, dlatego rodzice zapisali ją na balet. O skrytkach na słodycze słyszy nawet z sąsiedniego pokojuJ.


A Wy jak stymulujecie rozwój swojego dziecka? Piszcie do nas: rozwoj@marko-baby.pl


niedziela, 22 maja 2016

Kręcimy dla Was filmy



Nasze przygotowania do odsłony pierwszego rozdziału Księgi Rozwoju Dziecka idą pełną parą. W tym tygodniu spędziliśmy trochę czasu na planie filmowym, bo tak jak obiecywaliśmy w poprzednim poście, będziemy Wam opowiadać o obserwacji rozwoju dziecka nie tylko za pomocą tekstu i zdjęć.  Do każdego obszaru przygotujemy odrębny film edukacyjny.



Pierwsze odcinki filmowej Księgi Rozwoju Dziecka nakręcaliśmy z 6-miesięczną Leną. Był to bardzo udany debiut aktorski. Lena zaprezentowała nam, jak dzieci w tym wieku reagują na osoby nieznajome. Mimika twarzy oraz układ całego ciała zmieniały się w zależności od tego, czy przed dziewczynką stanął któryś z rodziców, czy członkowie ekipy filmowej. Początkowo byliśmy czujnie obserwowani. Mała wodziła za nami wzrokiem, ale dopiero gdy się oswoiła, odpowiedziała na wspólną zabawę uśmiechem i pozwoliła na to, aby podejść do niej bliżej - oczywiście pod warunkiem, że mama była obok.



Przewracanie się z pleców na brzuszek okazało się dla Leny łatwym wyzwaniem, jeśli towarzyszyła jej przy tym jedna z zabawek. Nawet za piątym dublem dziecko chętnie zmieniało pozycję, żeby sięgnąć po pieska położonego nieco powyżej jej główki! Aby wykonać to ćwiczenie z własnym dzieckiem, pamiętajcie o wyborze takiego przedmiotu, który ciekawi malucha – np. szeleści, grzechocze, jego kolor przyciąga uwagę albo po prostu jest ukochaną przytulanką. Lenka jest typem dziecka, które lubi leżeć na brzuszku, więc za każdym razem, gdy zdobyła pieska, pokazywała jak 6-miesięczny maluch podnosi główkę i podpiera się na rękach.




Na planie zdjęciowym zobaczyliśmy także, jak Lenka gaworzy do pochylającej się nad nią mamy, wyciągając do niej rączki i nóżki. Jest to dobry sposób na to, aby mobilizować dziecko do ćwiczeń wzmacniających mięśnie całego ciała. Pracujemy wówczas z mięśniami odpowiedzialnymi za ruchy rąk, nóg i głowy. Dodatkowo budujemy więź między rodzicem a dzieckiem, oddziałując na prawidłowy rozwój emocjonalny.



Najwięcej radości przysporzyła Lence mata edukacyjna. Śmiało sięgała po zawieszone na pałąkach zabawki – zwłaszcza tygrys cieszył się jej wielkim uznaniem. Rozmaite dźwięki, kolory, zwierzątka, ruchome pałąki, lusterko – wszystkie te elementy na tyle spodobały się dziewczynce, że była mocno rozczarowana, kiedy zarządziliśmy koniec dnia zdjęciowego.

Premiera pierwszego filmu odbędzie się pod koniec maja. Jeśli chcecie opowiedzieć nam o tym, jak rozwija się Wasz maluch i jak z nich ćwiczycie, piszcie komentarze lub maila (rozwoj@marko-baby.pl). Co było przełomem w rozwoju Waszych dzieci? Czekamy na Was także w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter).


Do realizacji filmu i ćwiczeń wykorzystaliśmy następujące przedmioty:

Fot. Marcin Sobaszek
Realizacja filmu: AIS Studio filmowe

wtorek, 17 maja 2016

Piszemy Księgę Rozwoju Dziecka!


Kiedy moje dziecko powinno zacząć chodzić? Dlaczego maluch nie wodzi wzrokiem za zabawką? Czy powinien już samodzielnie przewracać się z brzuszka na plecy? Jeśli i Ciebie męczą podobne pytania, to jesteś w dobrym miejscu. Razem stworzymy Księgę Rozwoju Dziecka.

Pierwsze trzy lata dziecka są niesamowicie ważne dla jego prawidłowego rozwoju. Nie ma co ukrywać, ogromna odpowiedzialność spoczywa na wszystkich rodzicach od pierwszych chwil życia malucha.  Jednak dzięki świadomej obserwacji dzieci do 3. roku życia możecie rozpoznać wiele zaburzeń, jak na przykład wady słuchu, wzroku, opóźnienia. Co ważniejsze, rehabilitacja w tym okresie przynosi największe owoce.

Ten blog będzie poświęcony prawidłowemu rozwojowi dziecka. Opowiemy o tym, jak je obserwować i jak mądrze z nim ćwiczyć.  Do końca tegorocznych wakacji razem z Wami napiszemy Księgę Rozwoju Dziecka, w której zawrzemy przykłady obserwacji dzieci zgodnie z siedmioma obszarami rozwoju, takimi jak:


  •      ruchy precyzyjne,
  •      ruchy całego ciała,
  •      zmysły,
  •      kojarzenie,
  •      język i komunikowanie się,
  •     wyobraźnia i kreatywność,
  •     rozwój emocjonalny i społeczny.
Księgę chcemy tworzyć wespół z rodzicami, dlatego zapraszamy Was do dzielenia się swoim doświadczeniem w postaci komentarzy, zdjęć, filmów. Raz na dwa tygodnie będziemy publikować nową odsłoną darmowego ebooka ze wskazówkami w wybranym obszarze rozwojowym dziecka. Postaramy się, aby za pomocą tej publikacji odpowiedzieć na pytania spędzające sen z powiek wielu polskich rodziców. Już dzisiaj możecie zapisać się na newsletter, w którym będziemy przekazywać wszystkim zainteresowanych ebooki.



Śledźcie nas także w mediach społecznościowych – będziemy w nich publikować filmy edukacyjne, zestawy ćwiczeń oraz liczne wskazówki. Przekażcie dobrą wiadomość pozostałym zatroskanym rodzicom.